REpensant el paisatge

Anna Brucart Royo
L’observació i la interacció amb el paisatge esdevé l’eix principal del projecte. Una sensació, una impressió, una mirada concreta, converteixen un lloc, objecte o fenomen, en una fixació. Tocar i sentir persegueixen la necessitat de comprensió d’un lloc determinat. La materialització a través del contacte directe amb l’entorn, fan palpable allò que es mira passant a ésser enregistrat ja sigui a través de la fotografia o el gravat. Treballar amb la natura no només permet entendre una petita porció d’aquesta sinó entendre un ritme, un temps i un procés. Registrar aquells paisatges que passen per davant és una forma de llegir-los i establir una relació amb aquests. El procés per tant, esdevé la part fonamental de l’obra.

REpensant el paisatge, 2013.
Serigrafia sobre tela i peces escultòriques de pedra. 3 x 7 x 7 m

PROCÉS: 

FASE 1

En aquest cas, s’han agafat les pedres una per una i s’han estampat utilitzat la tècnica del frottage. Tal com feien els japonesos amb els Gyotakus. Les pedres són tractades de la mateixa manera. Se’ls atribueix un cert valor, prenent el registre de cada una d’elles, acompanyat de les seves dades inclús la data del dia en que han estat recollides. Es crea d’aquesta manera un testimoniatge de cada una de les peces recollides. Es tracta d’agafar l’empremta del paisatge per entendre’n la forma i les característiques fent així, un estudi part per part. A través de les empremtes de les pedres, s’ha reconstruït el paisatge obtenint així una imatge de la identitat d’aquest, totalment fidel i evitant tot tipus representació. Les pedres que han estat esculpides pel propi paisatge, esdevenen peces escultòriques en si mateixes i són presentades a mode de fragment de territori. La tècnica serigràfica ha permès generar grans superfícies de territori imprès. És una tècnica que recorda al estat inicial del caminar.

FASE 2

S'inicia un procés de des-esculpir allò que ja estava esculpit pel paisatge. Al mateix temps, això propicia una deconstrucció de la imatge. Aquesta és generada seguint la mateixa metodologia del frottage. Es repeteix el procés però utilitzant com a matriu la grava resultant. És una segona fase de la matèria i per tant una segona fase de la imatge.




FASE  3

Finalment l’última fase del projecte, es caracteritza per la deconstrucció màxima del paisatge. Aquells fragments obtinguts de la pedra són novament triturats fins a reduir-los en pols. Aquesta ha estat compactada i convertida en blocs. D’aquesta manera es disposa a retornar el bloc sense esculpir al paisatge per tal d’iniciar de nou tot el procés.




Obra exposada al Sense Títol, 2012
Aquest projecte forma part d'un Treball de Final de Grau.